Dagens tankar

Vikt har för mig efter att ha fött mina barn alltid varit ett problem. Egentligen anser jag väl att några extrakilon inte har några som helst betydelse men när man blir påverkad negativt av det så är det ett problem. Jag kan inte skylla på någon annan än mig själv att jag äter osunt. När jag mår dåligt, är trött, är ledsen, är uttråkad ja till och med glad så äter jag men skillnaden är att när jag är glad kanske jag gör andra val. 
 
Är jag stressad blir både sömn och matvanor helt galet och jag ökar i vikt. Jag vill verkligen gå ner i vikt och jag har blivit mer medveten om vem jag är och varför jag gör som jag gör. Därför vill jag ändra på det och har försökt i så många år men tror jag kan lyckas bättre nu. Jag tycker bättre om mig själv och jag vill att jag ska må bättre fysiskt också. Psykiskt jobbar jag som tusan och tycker jag har kommit en bra bit på vägen men som jag skrivit i tidigare inlägg är det lång väg kvar innan jag själv är helt nöjd. 
 
Jag vill inte gå ner i vikt för att bli smal utan för att orka mer, ha mindre huvudvärk, svettas mindre, sova bättre, kanske till och med slippa cpapen för sömnapnen. För att känna mig i fas med mitt inre på något sätt. För att se mig själv i spegeln och gilla helheten.
 
Jag kommer aldrig sluta med något eller gå på nån diet utan försöka tänka på vad jag stoppar i mig. Det här kommer även hjälpa min utmattning en hel del. Jag gick i skogen med Marre i dag och insåg (än en gång) så underbart en skogspromenad är för själen.
 
Jag ska må bra både fysiskt och psykiskt och det är bara JAG som kan göra något åt det. Tankar som tar över ska jag kämpa emot för det kan göra en till en bättre människa och det strävar jag efter. Jag missar ibland att bete mig då jag blir frustrerad och trängd och där har jag fortfarande mycket att jobba på. Men jag ser mina problem och jag lär mig. Jag kan inte förändra andra. Bara mig själv. 
 
 
 
 
0 kommentarer