Ingefärsshot

Har gjort en mumsig men stark ingefärsshot som jag hittade på nätet och dricker av varje morgon från i måndags. Ingefära ska ju vara bra mot både det ena och det andra. Chili och citron på det måste ju göra rena underverket mot kroppen. Ja vi får se 😀
 
 
Det här använder du:
 
1 liter vatten
200 g ingefära
2 st citroner
1/2 dl honung 
1 st chili  (valfritt)
 
Så här gör du:
 
1. Riv ingefäran grovt med skalet på och lägg det i vattnet. Värm upp i 20 minuter, det får inte koka eller överstiga 60 grader för då försvinner en del av det nyttiga. Lägg även i den grovt hackade chilin samtidigt som ingefäran. Den är bra för förbränningen men fortfarande valfritt.
 
2. Sila av ingefäran och tillsätt honungen medan det forfarande är ljummet
 
3. Låt det svalna och pressa i citronerna. Sila och häll i en flaska
 
4. Förvara i kylskåp och den kan lätt stå sig en månad 
 
 
 
 
 
 
1 kommentar
Linnea Teälskare

Hur mycket tar du varje dag?

Ett tips för att få honungen att lösa sig bättre är att ha i den tidigare. Den mesta honung som man köper är redan upphettad så att mycket nyttigheterna redan försvunnit.

Har du riktig rå honung får du såklart vänta tills det är under 40 grader däremot

Svar: Jag dricker ungefär en shot varje dag. Honungen tillsätter jag då det svalnat ganska mycket men så att den löses upp då jag rör om en stund. Följer nog inte allt slaviskt. Nu kokar jag upp vatten och ingefäran (chilin om det finns hemma) och sen låter jag det stå och dra innan jag silar och häller i honungen.
Susen