Yupp så är det

- - Hej där! Länge sen!

- Jo,, ja Hej Hej.

- - Så du är sjukskriven fortfarande.. ?

- Ja, för utmattningssyndrom.

- - Ah... hur funkar det, vad är det? Väggen?

- Så hette det förr. Nu har man insett att det är stressrelaterat och ger förändringar i hjärnan. Det går att läka men tar lång tid..

- - Förändring i hjärnan??

- Ja, lite stress är bra, då ökar hippocampus i hjärnan mängden kortisol i hjärnan, så att kan "springa ifrån rovdjuren som vill äta upp en" . När faran är över behöver man inget mer kortisol och hippocampus slutar tillverkningen.. Är man stressad hela tiden så är kortisolet högt hela tiden och skadar därmed hippocampus som aldrig får vila.

- - HippoWhat? Är det på riktigt alltså? Har jag en sån..?

- Ja, som jag har förstått det, lite förenklat, så är hippocampus bla "chef över minneshanteringen" och håller liksom koll på arkivet. Var gamla minnen finns och var nya ska placeras... Och om hippocampus enda direktiv är att tillverka cortisol så får den inte mycket annat gjort liksom... Högprioriterad verksamhet.

- - Nä det är klart...

- Så när jag ska kliva upp på morgonen, så går inte informationen till benen fram. Hjärnan får ta en kölapp i hippocampus väntrum och vänta till det blir en lucka i cortilsoltillverkningen, så att hjärnan kan lägga fram sitt ärende. Om inte hippocampus har fått för sig att tillverka riktigt mycket kortisol, då stänger kontoret så får man ligga i sängen hela dagen. Ibland har man tur och hjärnan kan smita före i kön, då kan man både kliva upp, gå på toa och sätta på kaffe innan hippocampus snurrar bort sig i arkivet för instruktioner för hur man dricker kaffet. Brukar hon ha socker i? Sektion a17, Våning 3, Rum 56, låda 13, fack 11. Eller var det Sektion 13... Eller sktion 42, ålda 24, ningvå 4 ... Vad var frågan nu igen... åh, här är instruktionerna för smutstvätt. Och där ligger en strumpa, vad står det här nu, " Ta upp strumpan och lägg den i tvättkorgen."

- - Åh. Det låter jobbigt..

- Ja. Nu ringer det här också, jag måste svara. Hur gör man? Jag lär mig aldrig den här jäkla telefonen. Hallå? Hallå?
Äh, nu hann jag inte svara igen. Den här telefonen är verkligen jobbig.
Jag har glömt vad vi pratar om, var var jag nu...

- - Tänk att det var så komplicerat med utbrändhet, jag hade verkligen ingen aning..

- Va? Är du också utbränd? Stackare, ja vad skönt. Eller inte menar jag ju såklart, men jag menar att då vet du ju, så slipper jag förklara, för jag orkar verkligen inte just nu för min energi tog slut.

- - Nej, jag är inte utbränd, men jag tror jag börjar hajja vad du går igenom....

**Lånad / kopierad text 

0 kommentarer