Hjärntrötthet

Varit på en föreläsning ikväll som jag först inte trodde skulle ge mig så mycket då det handlade om cancerpatienter men insåg snart att allt hade med "mig" att göra. Hjärntrötthet är nått som är lika vare sig det är på grund av utmattningssyndrom, cancer eller stroke mfl och det beror faktiskt på att alla dessa sjukdomar gör så att man har en skada på hjärnan. Tröttheten kanske inte försvinner då de inte vet hur de ska bota den förutom det personer själva sagt att hur de lärt sig HANTERA den. Lär man sig det kanske man aldrig upplever sig så trött som innan. Dit strävar jag 😃👍👊
 
Det var en leg. psykolog och doktorand i rehabiliteringsmedicin (med särskilt fokus på mental trötthet) på neurorehab här i Umeå som föreläste. Nils Berginström var hans namn som vi ska komma ihåg om han lyckas upptäcka vad denna hjärntrötthet beror på eller rättare sagt hur kan man se det.
 
Han pratade om ett filter som vi med hjärntrötthet har eller inte har om man ska vara korrekt. Sitter man i ett rum som ikväll där någon föreläser kan de flesta fokusera på personen som pratar medan en person med hjärntrötthet även tar in fläkten som låter, bilar som kör förbi utanför fönstren, ljuset som fladdrar vid sidan om och någon som rör käken då de äter godiset som bjuds på och på grund av det blir både trött och har svårare att bearbeta alla dessa intryck samtidigt som man ska försöka minnas vad föreläsaren pratar om. Där måste man försöka göra sig av med gorillorna i rummet som han kallade dessa störningsmoment som vi inte kan filtrera bort. Just det där var det jag som tog upp då jag lade märke till allt det där och för att få gorillorna att försvinna skulle jag redan från början satt mig längst fram så att jag bara såg föreläsaren sa han. Så enkelt egentligen att ta bort störningsmoment (gorillorna) men det tänker man inte på. Men det här har jag ju egentligen börjat med då vi äter ute tex då jag väljer att sätta mig med ryggen mot det som då är den största gorillan. Förut ville jag se allt men det klarar jag inte längre. Inser nu och det har både jag och en kollega sagt att en ska plugga in hörlurarna oftare på jobbet för att stänga ute allt ljud mm. 
 
Jag frågade även då jag vid vissa tillfällen bara töms på allt (tankar och energi) som en fingerknäppning om jag har gjort för mycket då om än det egentligen inte mycket och det svarade han ja på. Då måste jag lära mig tänka till tills nästa gång så att jag kanske gör det lite annorlunda. Det är ingen fara att utsätta sig för saker men inte hela tiden. Det här tar lång tid att lära sig och få in rutiner på, så som med så mycket annat för mig, är det bara att jobba på. Som jag redan vet är det så himla viktigt med en balans mellan vila och aktivitet. Man ska bara få till det så att det sker naturligt också. 
 
De här problemen hörde ihop med hjärntrötthet och de jag bockat för stämmer på mig.
 
Huvudvärk✔️
Sämre koncentration✔️
Långsamhet i tankeverksamheten ✔️
Minnesproblem ✔️
Stresskänslighet✔️
Ökad känslosamhet✔️
Irritabilitet✔️
Sömnproblem✔️ (mitt minsta problem i dagsläget) 
Ljudkänslighet✔️
Ljuskänslighet ✔️
Förmåga att komma igång✔️
Dygnsvariation✔️
 
Oooops jag bockade visst för allt. Ni anar inte hur gärna jag skulle vilja slippa det. 
 
Det han avslutade med är en sinnesrobön som AA använt men den passar i så många andra sammanhang också. Jag är jättesugen på att göra en tatuering av den vilket jag velat länge då den är så bra 😍
 
"Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och vishet att se skillnaden" 
 
En riktigt givande föreläsning som jag är glad att jag for på då JAG egentligen bestämt mig för att inte fara då jag var galet trött. En annan sak som också var trevligt var att vi blev BJUDEN på fika efteråt och jag har ju bestämt att om jag blir bjuden så får jag fika 😂😎 Det bjöds på 5 olika sorters gofikabitar och jag valde två av dessa. Ja jag kunde nöjt mig med en men nu gjorde jag inte det och det var SUPERGOTT 😋😁
 
 
 
 
 
0 kommentarer